Saturday 28 March 2020

nak benci ? kenapa perlu ajak orang lain ?

Assalamualaikum and haii guys . 

RMO day-11 . 
Dah tetiba hehari aku rajin mengira hari pulak kennn ... hahhahaah . 

Orait guys . 
Harini nak story about something yang selalu jadi . 
Aku percaya semua orang lalui benda ni .
So aku rasa macam nak kongsi pendapat aku kat sini . 

Macam tajuk yang panjang nau tu . 
Aku rasa kalau hampa baca pon , hampa akan tau betapa pelik dan sakit benda tu bila terjadi kat hampa . 

Normallah kan kalau kau tak puas hati kat someone . 
Kau benci perangai dia ka , kau benci dia punya penampilan ka , kau benci segalanya pasal dia , normal sebab kau manusia . 
Tak lepas dari buat silap salah . Tak pernah tak buat dosa . 
Tapiii .. jangan ajak orang lain benci orang yang kau benci tu sama . 

Kenapa  ? 
Kadang kau pon tak kenai sangat orang tu . 
Mungkin kau tak suka dia start dari mula kau nampak dia . Macam first impression kau kat dia an . 
Kau tak boleh nak ajak kawan kawan kau benci dia sekali . 
Tu tak adil untuk dia . 

Yelah , dia tahu apa pon tak , tetiba bila selisih hampa , hampa bagi jelingan maut kat dia . 
Plus cakap cakap belakang pasal dia . 
Burukkan dia sana sini itu ini . 
Padahal dia tak kacau kau pon . 

Its not a best feeling ever . 

Nanti dia akan tertanya tanya , salah apa dia kat hampa . 
Kenapa hampa tak suka dia . 
Kenapa perangai dia tak kena pada hampa . 

Walhal apa yang dia buat , sikitpon tak  pernah dia kacau kau  . 
Takdak satupon yang dia buat membabitkan kau . 

Let say , kau kawan dia . 
Kau tak suka perangai dia . Kau dah tegur macam macam . 
Dia okay and mungkin dia tak terima teguran kau , then kau marah , kau akan rasa geram plus sakit hati teramat . 

Adakah adil kalau kau nak lepaskan amarah kau , dengan kau cerita segala baik buruk dia kat kawan kawan kau yang lain . 
At last apa jadi ? 
Kawan kawan kau akan sama ikot benci dia . 

Dia yang memang dah sedia buruk perangai , kau rasa bila kau buat macam tu , dia akan okay ? 

Sometime , kau kena letak diri kau dalam kasut orang lain . 
Kau kena fikir apa yang akan orang lain fikirkan pasal kau , pasal orang lain pon . 
Kau kena belajar selami apa yang orang lain rasa . 

Hidup masing masing tak sama . 
Kau ada tuah kau . 
Kau ada untung kau . 
Kau ada bahagian kau . 

Dia tak ada . 

Mungkin jugak kau ada keluarga yang sempurna . 
Dia tak ada . 
Kau ada suami isteri yang penyayang . Yang manjakan kau segala segi . 
Dia tak pernah ada . 

Kenapa perlu kau babitkan orang lain untuk sama sama benci dia kalaupun betul kau sangat benci dia ? 

Adakah dengan ajak kawan kawan kau benci dia , terus tak berkawan dengan dia , terus pandang dia sinis , sisihkan dia . Biar dia sendiri . Create hate yang tinggi sampai kau taknak semua yang rapat dengan dia masih berkawan dengan dia , thats too much . 

Semua tak adil untuk dia . 

Aku speechless nak luah pendapat pasal ni sebab sometime aku rasa apa aku cuba nak sampaikan tu tak sampai . 
Maybe sebab emo . 
Maybe sebab atas dasar pengalaman perit sendiri . 

Its okay guys . 
Satu ja nak pesan . 

Sebelum benci orang , 
Belajar untuk fahami keadaan orang . 
Kau cuba bayangkan kau dalam tempat dia . 
Berhadapan situasi dia . 
Bayang dengan hati . Dengan akal . 
Kau selami dalam dalam . 

Jangan ajak orang lain membenci . 
Kau sedang sebarkan kebencian mendalam . 
Hubungan orang tu dengan dia sebelum ni kau boleh putuskan ? 
Allah benci orang yang putuskan silaturrahim orang lain . 
Kau sanggup nak telan azab Allah ? 
Kalau sedia , silakan . 

Jangan nanti , sebabkan kau , orang lain yang perlu bersusah payah merangkak kat padang masyar cari balik orang tu untuk mintak maaf . 
Kau yakin Allah tak soal kau  ? 

Salah , dosa , walau setinggi gunung yang kau tak boleh terima , tak boleh bayangkan , yang dia buat , tu antara dia dengan Allah . 

Kau dah jalankan tanggungjawab kau tegur dia untuk lakukan benda yang betul tu dah baik . 
Dia nak ikot atau tak , itu hak dia . 

Ya mungkin kau marah dia tak ikot nasihat kau .tapi kau kena buat macam aku terang tadi balik  . 
Letak diri kau dalam diri dia . 
Duduk rasai situasi dia . 
Jangan 100% salahkan dia , kalau kau tak fahami keadaan dia . 
Jangan biar semua yang kau kenal untuk benci dia walhal kau tahu , kehidupan dia mungkin lebih jerih dari kau . 

Syukur hidup kau lebih baik dari dia . 
Jangan membenci . 
Sekalipon benci , jangan ajak orang lain untuk membenci jugak . 

Honestly , 
Untuk apa yang aku lalui , aku dah maafkan semua yang ada dalam hidup aku . Sentiasa . 

Kadang apa yang jadi pada aku , aku hargai . 
Mungkin itu lebih mengubah hidup aku untuk terus jadi lebig baik . Biar jadi manusia beragama berakal . 
Mungkin salah apa yang aku buat sangat berat . 
Aku tak mintak banyak . 
Setiap yang aku pernah kenal dulu , even dah menjauh sekarang , aku sentiasa anggap semua kawan kawan aku . 
Aku sentiasa maafkan . Salah aku semua , kurang aku , dosa aku , aku mintak maaf . 
Aku tak boleh merayu . 
Aku tak boleh berlutut pada semua untuk kembalikan keadaan seperti asal. Sungguh aku tak boleh . 

Kalau masih ada yang terima perempuan seperti aku yang hidup bergelumang dosa dulu ni sebagai kawan , silakan . Aku tak pernah menjauh . 
Aku tak pernah salahkan sesiapa atas apa yang jadi . 

Sungguh sungguh aku bersyukur , sebab sekurangnya , dalam dosa yang menimbun , masih ada yang setia sayangkan aku sedalamnya . 

Moga kita semua terpelihara dari segala . 
Moga kehidupan kita baik baik . 
Moga kita sentiasa dalam rahmat Allah . 


No comments:

Post a Comment