Sunday 14 November 2021

RUDE !

Haii hampa . Assalamualaikum . 

Harini entri nak bebel . Tapi taklaaa bebel takda point. Kang orang kata aku meroyan pulak . Walhal hakikatnya memang nak meroyan hahahahhaha . 

To be short , aku just takleh nak brain , how can eh bebudak lepasan SPM , budak budak menengah sekarang , pergaulan depa melebihi kita yang dah nak masuk 30 series ke atas . Maksud aku , cara percakapan , bahasa , pergaulan and etc . 

Aku macam tanjat bila kena sendiri dengan 'budak' macamni . Seriously , rasa macam wowww . Hebat gilaaa bebudak lanii guna bahasa untuk berinteraksi dengan orang yang lebih tua . 

Bagi aku , kalaupon takda rasa hormat kat orang yang lebih berusia dari hang sebab maybe hang tak suka orang tu or apa apa jalaa , at least please have a manners . Kita yang berakal , terpikir banyak kali tau nak beradab atau dak dengan orang yang tua dari kita. Rasa macam tak gamak nak kurang ajar tanpa sebab . 

Aku taklah kata aku ni baik nauu budi bahasa . Tapi at lease mulut aku ni janggal la nak memaki orang sesuka hati . Bila kena maki centu dengan budak budak bawah umur aku , aku jadik sentap jugak ah , bukan sentap sebab terasa ka apa , tapi sentap sebab terkejut macammana cara didikan dia yang masih ada mak ayah , yang belajar sampai tamat SPM , tapi kata kata carut maki semua seakan mudah dilafaz kat mulut seharian . 

How can eh ? 

Hidup ni macam roda . Hang baru nak melangkah masuk alam dewasa . Baru nak merasa selesa bila dah mula masuk ke alam kerja . Tapi bagi aku , still jauhhh lagi perjalanan yang hang nak kena hadap dalam hidup hang . 

Aku still boleh consider bila budak macam ni nak bahasakan aku kau , hang aku , dengan aku . Still boleh accept kalau kata makian tu takat hang sebut Bab* , bod*h , bing*i , walauu tu pon boleh dikategorikan as bahasa kasar and tak patut dilafaz bila bercakap atau berurusan dengan orang yang lebih tua . 

Ni sampai tahap melampau bagi aku bila budak 21 tahun label aku pu**mak ! Bukan nak marah tapi sumpah takleh hadam . Aku rasa speechless gilaaa kot . 

Aku lancang weh bila orang cari pasal dengan aku tapi tak pernah la sampai memaki . Tak sampai hilang manners . Tak sampai terlalu biadap . Even kadang kadang penyebab aku jadi lancang tu terlalu menguji kesabaran aku as wanita , as manusia biasa . Tapi bila kena ayat centu , first thing aku fikir , macammana ehh mak ayah dia didik anak ? Macammana eh dia boleh terlalu mudah terpengaruh belajaq berkasar sampai macam tu ? 

To be honest , aku yang pernah hidup 8 tahun dengan lelaki panas baran , kuat memaki , kaki pukul , sumpah aku rasa takguna gila sepanjang 8 tahun tu dan tulahh tne worst thing yang aku akan pastikan takkan berulang dalam hidup aku sampai bila bila ! 

Betullah , cara kita adapt matangkan diri kita bergantung jugak dengan siapa kita bergaul . Dengan siapa kita berkawan . Salah pilih kawan , habes laa . Salah pilih partner , good luck la for masa depan . 

Takkk , tak marahhh . Nak kata aku meroyan ? Tak jugakk even benda yang buat aku melenting tu berkaitan dengan hidup aku jugak . Tapi still dari awal , even aku tau budak tu muda dari aku , awal 20 an , baru 21 tahun , aku still boleh respect apa . Cakap elok elok , tak kasar , still berlembut . Sebab apa ? Sebab dia perempuan , aku perempuan . Sebab apa ? Sebab setiap manusia wajar dihormati . Sebab apa ? Sebab aku tak tuding jari salahkan orang yang tak pernah bersalah , tak pernah ada salah , and tak pernah kacau hidup aku . 

Senang kata , hang baik dengan aku , aku balas baik 10 kali ganda . Hang biadap dengan aku , maaf , sorrg to say , hang hilang respect aku . 

Nak orang respect , belajar respect orang . 
Nak jadi wanita matang , belajar selidik apa yang betul apa yang tak betul . 

Orang matang , sentiasa tahu yang manusia tak pernah terlepas dari buat salah . Dan orang matang takkan jadi biadap dengan orang lain tanpa sebab . 

Even beralasan , tapi biar nampak terpuji . Biar tersakiti , biar nampak berpendidikan . 

Panjang pulak bebel meroyan kat entri ni . Saja nak ulang apa yang biasa kita dengar . Budi bahasa budaya kita . 

Hang berkawan dengan orang baran , sendiri boleh fikir , baik atau tak nak ikut sekali perangai tu . Unless hang tak rasa bersalah bila orang yang nilai peribadi hang ,tuding jari dekat parents hang sebab tak pandai didik anak . 

Its always a choices ! 

Pilih dengan bijak . 
Fikir dengan matang . 

Orang takkan anggap hang tu berakhlak bila dengaq hang carut dan biasakan bila bercakap dengan orang . Nampak remeh , tapi kesannya dalam . 

Sekiann . Entri ni mungkin berbentuk keperibadian sikit , tapi nak tekankan satu benda , 

DALAM DIRI , KENA ADA RESPECT , KENA ADA MANNERS . 


17 comments:

  1. susah nk cakap.. depa ni byk terpengaruh dgn medsos dan game di hp... sbb tu lah rasa seram jugak sebenarnya nk bg hp dgn anak² tp apa boleh buat pdpr kena jugak bg kt depa.. nk tgu ibu ayah balik keja entah jam brp nk tdo mlm karang

    buat generasi muda ni semuanya balik semula kpd didikan di rumah... bkn mudah nk mendidik anak² skrg

    ReplyDelete
  2. banyak kan tengok remaja macam ni, as a mother risau dengan anak-anak zaman sekarang.Walau kita nampak di rumah elok, tak tau diluar macam mana.Moga anak-anak kita terhindar dari sifat sebegini..

    ReplyDelete
  3. Uncle stuju sangat ni.... "Nak orang respect , belajar respect orang!"

    ReplyDelete
  4. panjang bebel Cik idaa he hez
    akak setujuuu apa yg ida cakapkan tp memang tak bolehh blah budak2 skrg ni kan.
    penah jga terdengar perbualan dorangg aduhaiii rasa isshhh mcm takda didikan agama. Nak lepukkk je mulut tubtp ank org lgpun budak2 ni kadang xleh tegur tak pasal2 kita yg kena. emmmm
    ingat dulu masa sek. memang tak kawan. dan. tak ramai kawan. sb tak blhh join dgn kebykan member yg bahasa kasar, mencarut maki hamun ni
    akhirnyq ada sorang dua je yg pendiam blh kawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul . Memasing macam terbiasaa . Yang dengaq ni yang macam ehh kenapaaa laaa depa ni .

      Qhisau dengan generasi akan datang

      Delete
  5. Bebudak gen Z lebih outspoken. Mostly yang saya jumpa, bahasa diorang memang kasar. Tak tahu sebab apa. Mungkin diorang tak pandang kesan pada masa akan datang. Tapi bila dekat dengan diorang, elok je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulaa . Ekceli perangai elok ja sebenaqnya . Tapi tulaa , bahasa depa guna tu macam tooo much untuk baya baya depa . Dengaq tak sopan . Macam takada adab . First impression tu main peranan untuk nilai orang jugak kan

      Delete
  6. budak zaman skng mmg dorang rasa dh besar agaknya.. kesian jgk tngok cara prgaulan dorang ..

    ReplyDelete
  7. sgt setuju, kita respect org yg respect dgn kita... x rugi apa pun kalau kita respect or. tak kisah la tua ke muda, pangkat tinggi mana pun, duit byk mana pun tak guna kalu tak beradap...kann..

    ReplyDelete
  8. kadang2 dorg nie dah terbiasa, tp tulah xkan kita pula nk ngajar dorg balik, umur mcm tu ajar pun susah nk hadam dah.. semoga diberi petunjuk

    ReplyDelete
  9. Tu dia bebel sikit punya panjang. Ammi pun sikit punya gigih baca.

    90% perkataan yg anak2 lontarkan adalah apa yang dorang dgr dari persekitaran. Mungkin itulah life dia dirumah.

    Dan ada jugak yg ammi tgk bangga bila boleh bercakap kasar dgn org, bangga bila me laser org. Mungkin juga dia fall dalam this category.

    Semoga anak2 kita terpelihara Akhlak mereka. Aaminn

    ReplyDelete