Saturday 13 November 2021

Pengalaman Lahirkan Aisya Humaira

Hai assalamualaikum hampa . 

Harini baru nak up pengalaman masa lahirkan Aisya Humaira . Sebab dalam ramai anak anak aku , kat dia lain maciam sikit sebab masatu waktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan(PKP) ketat kat Malaysia ni kan . 

Even si Aisya tu dah setahun empat bulan lebih dah , tetap jugak nak story sini buat kenangan masa depan . Agittew hahahah .

Short story , masa aku masuk office 10hb Jun 2020 tu , aku rasa dah tak selesa . Sebab masatu lagi 2 hari nak masuk 37 minggu pregnant . Sarat tapi aku still okay buat kerja macam biasa , aktif macam biasa . Haritu sepanjang hari memang rasa penat sikit . Ada contraction sikit tapi aku buat macam biasa ja tahan . Bagi aku baby tengah aktif . Takut kang sampai spital depa suruh aku balik pulak . Dah la jauh rumah ngan spital . Taknak la berulang banyak kali . Target aku memang kalau pegi spital , nak terus bersalin ja . Aku taknak masuk banyak kali . Tambah waktu waktu PKP tu , memang tak laa aku nak rajin rajin check in spital . Hahaha . 

Mai petang , sakit macam lagi kuat . Aku rileks lagi . Cuma lagi mengah . Letih padahal aku tak buat keja apa sangat pon haritu . Balik keja , tunggu laki amik , dia sampai aku terus mengadu cakap letih gila , then sakit sikit . Dia ajak pegi spital , aku cakap sokay aku okay lagi . Boleh tahan lagi even masatu jalan pon termengah mengah haha . 

Sampai ja umah , dah tak rasa lapar apa bagai . Sakit makin kuat sampai nangis² aku tahan sakit . Terus rasa ehh ni contraction betoii ni . Sakit sangat ni . Bagitau adik adik ipar suruh bagitau mak mertua aku . Masatu dah 10 malam . Apalagi , mak mertua aku panik , terus call FIL tiri laki aku bawakkan pegi spital . Tak sampai setengah jam , FIL aku sampai . Dalam kereta pon jenuh nangis tahan sakit . Dah la spital jauh . Nak sampai tu rasa macam tak tertahan dah haha . 

Sampai ja spital terus masuk kecemasan bersalin . Prosedur waktu PKP memang suami takleh teman lansung ! Even belum masuk labour pon tak boleh . Cuma boleh tunggu kat depan kaunter ja . 

Aku masuk dalam misi suruh tukar baju pink spital , amik urine apa bagai . Dah tu , aku tunggu ja kat katil . Supprisingly , waktu atas katil kat spital tu , sakit dah kurang tak macam tadi . Aku dah boleh rileks . Ohh main main ehh sakit ni hahahah . 

Laki call , cakap aku kena warded . Then dia takleh tunggu . MIL dengan FIL pon dalam 2 jam tunggu kat luar , terus balik . Laki aku balik pukui berapa aku tak pasti . Tapi sudahnya memang dia balik , sebab misi cakap dia memang takleh buat apa . Depa kena jaga prosedur ketat . 

Masa rileks kat katil bertenang tenang , ada doctor datang nak check bukaan . Aku macam biasa asal nak check bukaan memang nebes tak ingat hahah . Doctor cakap baru 3cm . Jadi lepas amik darah , doktor suruh misi tolak aku masuk wad . 

Sepanjang malam memang takleh nak lelap . Asyiklahh jalan keliling katil . Tak boleh tido . Sakit tu datang kerap jugak . Asal hilang sakit aku duduk amik nafas . Aku dok berzikir zikir nabi yunus ja masatu . Dok doa biar semua dipermudahkan . Walaupon aku macam eh betul ka aku nak bersalin dah ? Macam terkejut jugak sebab belum due . Lagi 2 hari pulaktu baru nak masuk 37 minggu . 

Pagi esoknya masa breakfast , aku tak lalu . Tak sentuh pon roti planta spital bagi tu . Mulut dah kering . Sampailaa turn aku doktor round wad check , dia mintak izin bantu cepatkan bukaan jalan . Masatuu sakitttt gilaaaaa huiii . Serikk rasa . Harap aku tak menjerit ja . Lepaa doktor tu tolong bukak jalan bagi cepat , terus jadi 4 cm hahahaha . Terus boleh masuk labour room . 

Sementara sebelum masuk labour room , aku wasap laki aku , laku aku masuk kerja k haritu . Amboii biasaaa dia , aku sakit kat spital dia boleh masuk keja yaa 😌 . Aku chat laki aku mintak maaf apa patut . Then terus masuk berjuang dalam labour room .

Sampai labour , doktor masuk cakap nak pecahkan ketuban . Aku macam okay boleh . Buat ja apa apa asalkan selamat aku ngan anak . Masa Aisya tu kali kelima aku bersalin . Tapi tulahh kali pertama aku kena pecah air ketuban . Tulaa jugak pertama kali aku rasa sakit panjang . Betullah , lain anak lain pengalaman kan . 

Lepas pecah ketuban dah rasa makin sakit . Sebab aku lama dah sakit , doktor bagi aku ubat tahan sakit . Lepas ja bagi ubat tu , aku lali jab . Hilang rasa sakit . Lenaaa . Dalam pukoi 12 tengahari centu aku terjaga then terus rasa nak meneran haa . Menjerit aku panggil misi cakap rasa nak teran . Misi suruh aku rilek dia nak check bukaan dulu . Misi check dia kata sabar dulu . Tak full lagi bukaan . Tapi aku macam ish biar betoi , aku sakit gila dahnii . Memang rasa nak meneran sungguh² . Misi tadi cakap sabar tahan ja dulu . Aku takleh kawal masatu aku terjerit jugaklaa nangis . Lalu sorang lagi misi tanya kenapa , then misi hat check bukaan aku tadi tu kata aku dah nak teran tapi bukaan tak full lagi . Misi tadi tu tengok keadaan aku , terus siap pakai glove nak check lagi sekali bukaan aku . Sekali misi yang ni check dia kata kat kawan dia tadi , ehh dah full laa . Kepala baby dah rasa . Terus dia kata okay teran ja puan , masatu terus aku kumpul sepenuh tenaga , then teran sekuat hati . Tak sampai 2 minit pon misi tu kat situ , terus keluar si Aisya Humaira yang cerdik banyak akal tu 😅

Alhamdulillah walaupun sakit panjang , tapi senang nak lahirkan dia . Allah mudahkan . Doa suami jugak kan penting . Alhamdulillah . 

Aisya lahir dengan berat 2.42kg . Tapi tetap kena masuk NICU sebab kena on antibiotik . Sempat peluk kejab ja masa skin bonding tu . Lepastu aku sorang sorang balik wad balik huhu . Doktor mai check cakap takpa , suruh aku rehat ja . Baby kat NICU misi jaga . 

Balik ja wad balik , terus call laki kata dah bersalin . Terus mintak balik keja kat bos dia haha . Tapi tulahh , tetap tak boleh masuk wad jumpa aku sebab waktu PKP takboleh melawat all the time . Maka sensoranglahh aku berdikari doa biaq boleh keluaq esoktu . 

Petang tu laki aku sampai spital , terus tuju ke NIcU jumpa anak buat apa patut . Lama jugak dia jenguk baby , baru dia mai wad aku mintak guard ambilkan uri sebab nak balik tanam . 

Wasap aku malamtu , cakap anak dia macam dia . Comel cantik . Sebijik macam dia . Alahaiii . Excited nau laki aku ehh . Semua nak ikut dia . Amboii sangat hahah . 

Esoknya , boleh discaj . Tak sabar betul aku nak jenguk anak , ingat dia boleh discaj sekali tapi takk . Dia kena stay beberapa hari lagi kat NIcU sampai habis antibiotik dia . Aku ingat bolehlah teman dia kat wad tu tapi tak boleh . So orang lain balik ngan baby , aku balik bawak diri ja ngan laki . Hmm . 

Tiga hari lepastu , doktor call suruh amik anak . Alhamdulillahhh . Kejab ja dia dalam tu . Rindu tu takyah cakap la . Membuak buak . Si Yaya asyik tanya mana baby . Adik adik ipar pon tak menyabar nyabar nak jumpa baby Balong depa . 

hai Aisya Humaira 💜

Betullah , sebijik menurun Baba dia . Sampai harini , dia anak manja Baba dia . Paling manja . Carik mama bila nak susu ja . Yang lain dia merap Baba dia layan dia . Pandaiiiii . 


Semoga membesar menjadi anak yang solehah sayang mama baba 💜

Hari aku publish entri ni , si Anak Bijak Solehah mama baba ni dah setahun lima bulan dua hari . 

Alhamdulillah dengan setiap kurniaanMu Ya Allah . Aisya Humaira dah tambah seri bahagia mama , baba ngan kakak Yaya 💜

12 comments: