Saturday 20 November 2021

WORLD PREMATURITY DAY

Hai hampaa . Assalamualaikum . 

Sebelum nak karang panjang , Happy World Premie Day ! 

For those yang ada premature baby , ada pengalaman lahirkan anak tak cukup bulan , you're the best . You're the strongest ! 

Baby baby premature ni seriously sangatlahhhhhh istimewa for sure ! 

Untuk aku sendiri , yang dah 2 kali rasai pengalaman lahirkan anak anak premature ni , rasa betapa bertuahnya bila anak anak ni membesar sama seperti baby lain . Malah sometimes , perkembangan depa jauh lebih laju dan matang dari yang lain . 


Penghuni pertama rahim aku , Muhammad Qayyum Iman . Dia dilahirkan masa baru cecah 33minggu . Kuatnyaa dia masatu . Berat dia just 1.80kg ja . But see , membesar dengan sihat ,semangat . Mama missyouu saiyangg 💜

Qayyum dengan Nekma dia ekceli . Ada sejarah pahit dia tapi aku dah lama redha . Dah lama ikhlaskan . Yang tahu ja tahu . Asalkan aku tahu dia dijaga dengan baik , cukup makan pakai , happy and boleh dapat apa dia nak , its enough for me . 


Penghuni rahim kedua . Si kembar yang super duper aktif . 

Nur Faryana Zulaikha , Nur Faryani Zulaikha . 

For second time , depa pon dilahirkan tak cukup bulan . Mungkin sebab depa kembaq . Mama depa pon haluih ja masatu , so takleh nak tunggu cukup bulan , depa dah tak sabaq nak tengok dunia haha . 27 minggu usia kandungan , depa dah dilahirkan . Sorang normal , sorang emergency operate . Sebab lepas ja Faryana keluaq , contraction dah takda . Doktor takot Faryani yang still kt dalam perut tu lemas ,dengan songsangnya , terpaksa la operate with full bius . 

Lahirkan twin ni sumpah ajar aku jadi kuat . Sebab masing masing lahir still tak cukup berat . Faryana 880gram , Faryani 1.08kg . Dekat dua bulan dalam NICU . Aku berulang almost everyday dalam pantang jenguk depa . Hantar susu badan yang aku perah untuk pastikan depa sentiasa dapat susu aku walau dari picagari masatu .  Dari dedua dalam incubator sampailahh hari aku kena masuk sekali dengan depa untuk pantau depa time dekat dekat nak discaj tu . Kenangan tu sampai sekarang melekat kat kepala . Takkan aku lupa sampai habis nyawa ni . 

Sekarang , both twin dah 6 tahun . Tahun depan dah darjah 1 dah . Masing masing cerdik pandai . Depa dua ni stay dengan Abah depa . Trust me , no matter what , sejaub manapon kami anak beranak terpisah , rindu kat depa tak pernah padam . Its okay . Aku tau doa aku sentiasa mengiringi setiap langkah depa . Aku doakan yang terbaik sentiasa untuk semua anak anak aku . 

You know what , NICU baby is a true Survivor ! 

And last , ni haa budak bertuah yang cerdik ni . 


Si Aisya Humaira . 

Aku lahirkan dia sehari sebelum genap 37 minggu . Aku nak cakap tak cukup bulan pon macam tak gamak haha . Tapi still lepas ja dilahirkan , dia terus ditolak masuk dalam NICU untuk dipantau rapi . Berat dia 2.42kg masa lahir . Still okay la kann . 

Tapi tulahh . Cerdik dia boleh tahan . Banyak akal pon satu hal . Haha . 

So , untuk sesiapa yang ada baby prematured ni , jangan sedih . Sebab boleh jadi yang tulaaa sebenarnya paling istimewa . Paling lain dari yang lain . Yang penting depa sihat , aktif , cerdas cergas . 

Happy World Prematurity Day hampaa yang ada anak anak prematured 💜 Hampa ibu yang hebat ! 

10 comments:

  1. Si kembaq yg 880g tu mcm mana sizenya? Maksudnya besar macam apa kalau nak digambarkan?

    Tak kisah lah di mana2 anak2 tu doa ibu mmg tiada hijab. Doa aja yg baik2 utk semua mereka dan semoga semuanya dijaga dgn baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. besaq 2 tapak tangan centu .

      sebulan lebih dalam inkubator baru boleh peluk cium dia tau hee :)

      hmm , aminnn aminn

      Delete
  2. Semua prem ye? Hebatnya... alhamdulillah semuanya membesar dgn sempurna dan sihat skrg

    ReplyDelete
  3. yang kecik sekali yang lahir pramatang..31 minggu. alhamdulillah...sihat..tapi dah nak masuk 5 tahun belum pandai bercakap lagi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa slow slow . selagi pakar kata okay still okay latuu

      Delete
  4. Masing2 dah membesar dengan sihat . Cerdik pandai

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulahhh cerdik mengalahkan yang lain bhahahahha

      Delete