Wednesday 16 August 2023

Mulut Jahat Hati Baik ?

Assalamualaikum and selamat tengah malam semua . 

Hee maaflah . memang selalu tetangah malam macamni baru sempat nak menaip kat sini . 
Waktu bertenang dah jam jam segini haha . 

Tapiiiiiiiiii , sekarang jam 12.54am , tapi anak anak aku tiga tiga segar bugar lagi ehh mata . 
Tak paham akuu haha .

Baba depa night shift minggu ni , mama malas nak layan . 
Sukati hampa nak tido pukoi berapa janji tak hingaq tak bising . 
Yang sikecik ni rasanya sebab oversleep tadi sampai ke isyak , jadi waktu sekarang memasing segar lagi . 

Mama ? 

Aku nak kena tunggu bebudak ni lena dulu baru boleh lelap mata hahaha . 

Okayy that's not my point nak story harini mihmihmih . 

Macam hampa baca kat atas tajuk tu , ekceli aku macam terpanggil la nak taip serba sedikit 'pandangan' atau 'pendapat' aku soal ni . 

Orang selalu cakap macamni tau , " alah dia tu mulut ja jahat tapi hati dia baik.. " 

ahh gitu la bunyik lebih kurang . 

Pendapat aku yang tipikal , sebaiknya janganlah biasakan . 

Kalau kata orang tu kat mulut asyik keluar bahasa kasar , kesat , over , tak sedap didengar atau kurang baik disebut , please please please janganlahhhh hang mai cakap ngan aku yang diatu mulut ja jahat tapi hati baik . 

Ini serius tau . aku bukan nak cakap aku ni tak pernah nak sebut bebenda lagha atau perkataan perkataan yang tak elok disebut tu , takk . As a human , manusia biasa , aku pernah saja . 

Tambah waktu emosi , lagi lagi zaman zaman baru nak up dulu awal 20an . Even arwah tok yang jaga aku , tak suka and tak pernah ajar kami adik beradik sebut bebukan , jangan biasakan dimulut katanya , nanti terbiasa then kita terus normalisekan bendatu dalam kehidupan kita . 

Nope . Its not nice tau . 

Aku tak tahu kalah aku ni yang terlalu pandang serius bendani or what , tapiiii , atas sebab pengalaman jugak aku bercakap . 

Honestly , dulu awal awal remaja , habis sekolah la kira , melangkah ke alam pekerjaan . Time aku kenal sorang mamat ni , dia kat mulut memang selalu mencarut , kesatnya perkataan . Bodoh , sial , babi , bangang and etc tu kira kebiasaan yang aku akan dengar hari hari tambah tambah lagi waktu gaduh . 

Aku yang diajar berbahasa bercakap ngan orang , bila dah terlalu lama stay dengan orang macamtu , sekali aku dah terjebak bila bergaduh menyumpah orang itu ini macam dia selalu sebut . 

Lapan tahun weh aku hadap caci maki sumpah seranah , trust me aku realise masatu yang bila terbiasa dengan keadaan macamtu , hang takkan rasa diri hang baik dah . And jujur cakao hang akan anggap orang macamtu pon hati dia seiring dengan apa yang dia cakap . Takda maknanya mulut jahat hati baik . No ! 

Bila dah terbiasa dengan diri , susah nak ubah . Tipulah tak sedih tak menyesal . Lama aku amik masa ubah attitude , ubah semua , sebab terpengaruh ja awalnya . Fragile gila jiwa muda kita terpengaruh dengan benda negatif . 

Anddd , takkan nak cakap orang yang sibuk jaja perangai orang , umpat sana sini , as mulut ja jahat tapi hati dia baik . Choiiiiiiii !!!!

Maaflah , untuk aku , aku hindari orang begitu . 

Dah menua ni , aku hindari orang toxic . Mulut yang macamtu aku anggap mulut jahat . 

Aku bagi contoh eh . Hang tengah buat apa apa , tetiba hang dengaq orang dok bercakap kasar kasar guna perkataan yang tak sedap didengar , sebagai first impression hang , hang rasa orangtu hati dia baik tak ?

NO ! 
Red Flag !

Orang yang hatinya baik , mulut dia akan keluarkan kata kata perkataan yang baik saja . yang tak sakitkan hati orang sekeliling . Yang tak buat orang terasa . Yang buat orang selesa ngan dia  . 

Orang yang hatinya baik takkan tergamak nak lontarkan kata kesat bagai tu . Trust me , takkan . 

Kita sendiri bila berhadapan dengan orang yang macamtu , kita punya first impression pasal orang tu akan anggap ohhh baiknyaa dia niii . haa acentuu . 

Hee , maaflah , dah lewat malamni otakku jadi protes dengan statement tu . Tiber lalu kat wassap status aku tadi . Jadi terasa nak ulas . Nak luah pandangan aku . 

Aku tak cakap aku betul . Aku pon tak baik . 

Tapi tulahh , jangan laa normalisekn bendanii . 

Jangan normalise bila gaduh kena mencaci maki sesama sendiri .
Jangan normalise bila bergurau kena menyumpah seranah nak lawak sampai . 
Jangan normalise guna kata kata kesat bila selisih faham dengan orang . 

Tak baik . 

Aku tak baik . Aku nasihat sebab aku dah tua . Dah rasa perasaan jadik mulut jahat . Dah tau betapa benci orang bila dengar orang memaki hamun , guna worst word . 

Ah sudah , aku takmau melarut dah . Kang otak karang ayat tak benti hahaha . 

Aku just suarakan pendapat aku . 
No hate k ?

Mornite guys . 

11 comments:

  1. Setuju sangat..Mana ada orang makan betik, tapi bila membuang, keluarnya isi durian..?

    Saya pun kurang minat dengan orang mencarut Dan keluar kata kata kesat.. sebab saya x buat benda tu sangat..hahaa .

    ReplyDelete
  2. tp apa yg terzahir di mulut tu selalunya dtg dr hati... x brp ngam jugak dgn org mulut puaka tp acah² berhati baik ni

    ReplyDelete
  3. apa yg terzahir di mulut pastinya sedikit sebyk refleksi hati

    ReplyDelete
  4. Maaf. Font apa hang pakai ni? Pening aku nak membaca coretannya.

    ReplyDelete
  5. kadang tak sesuai nk guna ayat gitu, kalau mulut jahat camne hati dia nk baik... apa yg keluar dr mulut pun kadang menyakitkan hati hehehe.

    ReplyDelete
  6. Pernah terbaca ada si polan yang share pasal tu. Memang tak setuju dengan statement tu. Sebab orang yang berhati baik takkan tergamak keluarkan kata-kata kesat. Lagipun dalam konteks ni tak boleh guna term "don't judge a book by its cover".

    ReplyDelete
  7. Semoga gak ketemu yg model begini deh...bisa sakit hati kita

    ReplyDelete
  8. Ustaz pon penah cakap... Kalau orang yang hatinya baik, kata2 nya juga baik...
    Ibarat kata2 cerminan hati kita..

    ReplyDelete
  9. Setuju. Kata-kata melambangkan apa yang terbuku dalam hati.
    Orang itu hati tengah sakit sebab itu keluar kata-kata kurang elok

    ReplyDelete