Monday 23 March 2020

member toxic ?

Assalamualaikum and hai . 

Day 6 of kuarantin covid-19 . 
Punyalaaa gigit jari duduk rumah taktahu nak buat apa dah . 
Makan tidoq makan tidoq ja . 
Janganlah tegoq aku mengkalau jumpa aku dah rupa ikan buntal nanti . Hahaha . 

Tadi aku scroll IG . 
Terjumpa kawan aku buat post how nak handle kawan or member toxic .. 
Aku macam terus dapat idea nak update blog . Hahahha . 

Member toxic ? 

Aku nak kata ada pengalaman handle toxic people ni macam aku sendiri pon tak pasti . 
Sebab toxic people ni bersepah . 
Kau perasan atau tak ja . 
So kalau nak tanya aku , aku just boleh bagi pendapat sendiri ja . 

Kalau aku , aku tak suka putuskan terus hubungan ngan member hat toxic tu . 
Cuma apa aku buat , aku akan cuba jauhkan diri dari dia . Bukan tak berkawan dengan dia , tapi cuba untuk tak kongsi apa apa dengan dia .
Tak kerap hangout sekali , tak bagi dia kepercayaan . 
Tak anggap dia as orang yang penting atau bagi dia rasa yang dia tu penting pada kau . 
Just anggap dia macam kawan lain . Yang biasa biasa . 

Mungkin someday dia akan perasan yang kau jauhkan diri dari dia . 
Tapi bila kau pandai bagi alasan , dia akan faham sendiri at last . 
Atau mungkin dia akan tahu yang kau taknak rapat dengan dia and kalau boleh jangan serba salah . Biarkan sahaja . 
Kalau dia tetiba nak meroyan atau burukkan kau belakang kau , jangan dilayan . 
Macam aku kata , kau biar sampai dia tahu senyap sendiri . 
Sampai at last dia pon rasa kau bukan sesiapa pada dia . 
Kalau selisih tegur macam biasa and its end up macam tu ja . Tak kurang and tak lebih . 
As simple like that . 

Bagi aku , kawan toxic ni merata kau boleh nampak . 
Dah macam sampah . 
Bila dia rasa dia perlukan bantuan kau , dia punya baik tu hanya Allah yang tahu . 
Bila kau dah tolong , sometime ada masa dia burukkan kau , create cerita cerita yang tak best pasal kau . 
Pendek kata , dia taknak kau lebih dari dia . 

Ada eh kawan jenis macam ni . 
Hat depan perangai lain , belakang kau lain pulak . 
Bersepah ya jenis macam ni zaman sekarang ni . 

Orang macam ni , lagi kau melayan , lagi kau menggila . 
Lagi kau berlawan kata ngan dia , lagi dia menjadi . 
Lagi kau menjeling kat dia , lagi dia mengata . 

So jangan layan . 

Atau kau mungkin jenis taknak keruhkan keadaan atau hubungan yang sedia ada sekarang ni . 
Yang balik balik nanti kau kena makan hati . 
Pendam . Sampai tak mampu tahan . 
Sampai kenkadang nak tegur rasa serba salah . Tak kuat tak mampu . 
Taknak hilang kawan ka . 
Tapi dalam hati meluap luap amarah dengan perangai dia yang melampau . 

Satu ja aku nak tanya , kau nak tahan sampai bila ? 

Better kau yang jauhkan diri  . Senang . 
Sekurangnya kau jauhkan diri tanpa burukkan dia . 
Apapon yang dia nak buat , kau biarkan . 

Percayalah , tak mati pon kalau setakat kau hilang sorang sampah camtu kat dunia ni . 
Tak luak mana pon . 
Paling tidak , kau legakan hati kau . 
Jangan simpan jangan pendam . 

Kang kalau lagi lama kau tahan , satu hari kau sendiri sakit . Bila tak mampu dah , kau lepaskan semua kat dia , masatu , everything jadi kacau . Huru hara . 

Fuhh , penat nak taip pon . Hahaha 

So the conclusion is , jangan sampai kau pon terikut jadi toxic macam dia . Lagi kacau nanti . Haha . 



No comments:

Post a Comment