Tuesday 10 March 2020

karma ada .

Hai .. assalamualaikum .. 

Banyak benda nak luah kat sini .. 
Tapi tulaa , tak tahu mana nak mula . 
Tak tahu mana nak cerita dulu .. 
At the end , pendam sampai lebam .
Paling tidak , menangis dalam diam .. 

Nak buat keputusan dalam hidup ni payahhh .. 
Nak pastikan apa yang kita buat tu betul pon payahh .. 
Kadang apa yang kita rasa betul , bagi orang lain salah .. kadang apa yang kita rasa salah dan berat nak lakukan , benda tu yang orang lain galakkan buat .. 

Seumur hidup , masuk umur aku genap 25 tahun .. 
Aku belajar erti sakit dikhianati . 
Aku belajar erti berdikari tanpa berputus asa . 
Aku belajar terima manusia yang asalnya bukan milik aku . 
Aku belajar jadi baru . Baru semua segi . 

Semangat . Diri sendiri . Semua . 

Aku nak perbaharui . 
Sampai aku ketepikan semua . 
Aku buang semua yang negatif . 
Aku lupa semua yang sakitkan hati . 
Aku tinggalkan semua yang menyesakkan dada . 

Sakit mulanya . 
Sebab semua yang aku sayang . 

Well said , sayang tak selamanya kekal kan ? 
Kenapa nak kena sakit sebab orang lain ? 
Diri sendiri ada hati perasaan . 

Weh , tak pandai nak meluah sebenarnya . 
Tapi cukuplah ujian tu takat tu ja aku rasa perit dia . 
Sakit sangat sampai tak terucap dengan kata kata . 

Orang luar ? 

Manusia boleh menilai macam macam . 
Semua yang menyakitkan . Tak ada yang memahami . 

Masatu tak kisah apa nak jadi . 
Nak menjauh silakan . 
Nak mendekat dipersilakan . 

Sebab jadi semua tu , buat aku rasa kuat hari ni . 

Untung ada Abah .
Dia ja jadi penguat aku . 
Takkan aku lupa sampai bebila . 

Melalui abah jugak , aku tau siapa salah selama ni . 
Aku tau perangai sebenar seorang manusia yang mulia bagi aku . 
Aku nampak betapa sakitnya abah dulu . 
Betapa kecewanya abah dulu . 

Hikmahnya besar . 
Abah senang sekarang . 
Yang salah  ? Berdepan karma barangkali . 

Kenapa mulut aku payah tuturkan maaf ? 

Sebab aku tahu segalanya yang takkan aku boleh terima luar dan dalam . 
Aku tahu segalanya dan aku kadang salahkan manusia tu kenapa aku jadi macam ni macam tu suatu ketika . 

Dunia ni berputar . 
Tanpa sedar , dalam membenci , aku jadi dia . 

Anehnya , disalahnya aku jugak . 
Salahnya tetap pada aku . 
Sebab utamanya ? 

Kedudukan dia lagii muliaaa dari aku . 
Jadi manusia lain takkan nampak apa sebenarnya yang berlaku . 
Hanya tertipu dengan tipu daya helah dia semata mata . 


Hati   
Moga kau tak membenci insan mulia itu   
Kadang buang dendam tu payah . 
Nak melupakan tu jerih .

Tapi kalau boleh buat . 
Itu yang lagii mulia . 

No comments:

Post a Comment